تاریخ: آبان 27, 1402

j

استفاده از روش شاک‌ویو (ESWT) یک راهکار امیدبخش برای درمان حفاظتی بیماران مبتلا به آرتروز و یا بیمارانی که از سایر آسیب‌های زانو رنج می‌برند، می‌باشد. این روش درمانی جدید به عنوان جایگزینی امیدبخش برای روش‌های جراحی درمان استئوآرتروز زانو مطرح شده است.

شاک‌ویوها امواج صوتی قابل شنیدن هستند که دارای سطح انرژی بسیار بالایی می‌باشند. بهره‌برداری از شاک‌ویو در عرصه پزشکی از حدود سال 1980 میلادی آغاز شد و یکی از اولین کاربردهای آن در شکستن و خرد کردن سنگ کلیه بوده است. در روش‌های پیشرفته‌ای که امروزه برای درمان درد از آنها استفاده می‌شود، دستگاه تولیدکننده شاک‌ویو انرژی بالایی را از طریق این امواج به نواحی دردناک بدن می‌رساند و در آنجا این انرژی، خاصیت درمانی خود را به جا می‌گذارد.

کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی زانو آماده ارائه روش نوین شاک‌ویو‌تراپی برای درمان اغلب آسیب‌دیدگی‌های زانو می‌باشد. هدف همیشگی ما دستیابی به بهترین و مطلوب‌ترین نتایج از درمان بیمارانمان می‌باشد. در همین راستا متخصصین مجرب طب فیزیکی و توانبخشی ما آماده ارائه خدمات شاک‌ویو‌تراپی رادیال همراه با سایر روش‌های درمانی مؤثر از قبیل درمان‌های دستی (کایروپرکتیک)، ماساژدرمانی و فیزیوتراپی جهت کمک به شما برای دستیابی به حداکثر توانایی عملکرد زانو هستند.

مشاورین ما در این کلینیک همواره آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما در رابطه با روش‌های مختلف و ساعات کار کلینیک می‌باشند. جهت کسب اطلاعات و نیز رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

شاک‌ویو تراپی چیست؟


j1

روش درمانی شاک‌ویو، با اعمال برخوردهای کوتاه، مکرر و با شدت بالا، به بافت‌های نرم آسیب‌دیده، زخمی، چسبنده، دردناک و التهابی کمک می‌کند. این روش با استفاده از یک لرزش مکانیکی سریع و با فرکانس بالا، به صورت یک موج فشاری رادیال (RPW) انرژی شاک‌ویو را تولید می‌کند. زمانی که این انرژی به درستی بر روی یک موضع آسیب‌دیده در بدن اعمال می‌شود، می‌تواند جریان خون موضعی را افزایش دهد، واکنش ترمیمی و بهبود طبیعی بدن را تحریک کند، چسبندگی‌ها و جای زخم (اسکار) در بافت‌های نرم را از بین ببرد، گرفتگی عضلات را برطرف کند و مستقیماً دردهای موضعی را تسکین دهد. بیشتر بیماران می‌توانند این روش درمانی را به خوبی تحمل کنند و معمولاً فقط یک ناراحتی خفیف در زمان اعمال شاک‌ویو احساس می‌کنند. شاک ویو درمانی، یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌های درمانی جهت بازتوانی دردهای مزمن است و بیشترین بهره را در درمان ضایعات خود از آن برده‌اند.

مزایای شاک‌ویو‌تراپی


شاک ویو تراپی یک روش پیشرفته و مدرن درمانی برای علاج ضایعات تاندون‌ها، عضلات و استخوان‌ها است. این روش تأییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) را دریافت کرده است و از یک جریان امواج صوتی پالس‌دار برای تخریب بافت نازک و افزایش خونرسانی به مناطق آسیب‌دیده در بدن استفاده می‌کند.

همچنین شاک‌ویو درماني روش بسیار مؤثری در درمان عوارض ناشی از آرتروز زانو می‌باشد. این روش درمانی جدید توانسته است در 95% از موارد باعث کاهش علائم درد و بهبود عملکرد مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتروز زانو گردد.

از شاک‌ویو‌تراپی برای درمان چه عوارضی می‌توان استفاده کرد؟


از روش شاک‌ویو‌تراپی می‌توان همراه با درمان‌های طب فیزیکی جهت درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها و عوارض مختلف استفاده کرد. بعضی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که شاک ویو تراپی می‌تواند در درمان آنها مؤثر باشد، عبارتند از:

  • التهاب فاشیای پلانتار
  • درد پاشنه پا 
  • خار پاشنه 
  • درد تاندون پاشنه پا، تاندینوپاتی آشیل
  • التهاب تاندون کشکک زانو، برای مثال در زانوی ورزشکاران رشته پرش در دو و ميداني یا درمان ازگود اشلاتر
  • درد نقاط ماشه‌ای (تریگر پوینت) میوفاشیال و کشیدگی عضلات
  • رگ به رگ شدن و کشیدگی
  • دردهای جلوی ساق پا
  • درد زانو 
  • التهاب بورسیت‌های مفصلی
  • تاندونیت کلسیفیه (رسوب املاح کلسیمی در تاندون)

درمان شاک‌ویو‌تراپی چگونه انجام می‌شود؟


j2

ابتدا، مکان ناحیه دردناک در بدن بیمار با دقت تعیین می‌شود و علائم درد با بیمار بررسی می‌شود. در مرحله بعد، یک ژل مخصوص در ناحیه مورد نیاز استفاده می‌شود و سپس دستگاه شوک‌فشاری روی آن قرار می‌گیرد تا امواج شوک‌فشاری تولید کند. طی فرآیند درمان، دستگاه شوک‌فشاری به صورت دایره‌ای روی ناحیه دردناک حرکت می‌کند. زمانی که انرژی حرکتی به بافت‌هایی که توان حرکتی خود را از دست داده‌اند، برخورد می‌کند، امواج شوک‌فشاری به انرژی صوتی تبدیل می‌شوند. هر جلسه درمان با شوک‌فشاری معمولاً بین 5 تا 15 دقیقه طول می‌کشد و مدت زمان دقیق آن به عارضه مورد درمان بستگی دارد. این جلسات به طور معمول با فواصل زمانی هفتگی برنامه‌ریزی می‌شوند.

شاک‌ویو چگونه عمل می‌کند؟

روند بهبود آسیب‌دیدگی بافت‌های بدن را می‌توان با فعال کردن نیروی خودترمیمی طبیعی بدن تسریع نمود. امواج شاک‌ویو موجب القای ساخت رگ‌های خونی جدید در محل آسیب‌دیدگی می‌شود و در نتیجه، میزان گردش خون و متابولسیم در این ناحیه را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، بافت آسیب‌دیده به تدریج بازسازی می‌شود و نهایتاً به طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

آثار مثبت شاک‌ویو در چند سطح مختلف بروز پیدا می‌کند که عبارتند از:

  • تغییر در سطح سلول. شاک‌ویو باعث تحریک اثرات محیط شیمیایی بافت‌ها در سطح سلولی می‌شود. در نتیجه این تحریکات، تعییراتی در رادیکال‌های آزاد سلولی اتفاق می‌افتد که به نوبه خود میزان آزاد شدن موادی که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند را افزایش می‌دهد.
  • تغییر در جریان خون. وجود جریان خون طبیعی برای ادامه روند بهبودی بافت‌ها اهمیت حیاتی دارد. شاک‌ویو خاصیت رگ‌زایی یا افزایش تولید رگ‌های خونی جدید دارد که باعث افزایش گردش خون جدید در داخل ناحیه آسیب‌دیده می‌شود و روند بهبود و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده را تسریع می‌کند.
  • کاهش تونوس (سفتي) ماهيچه‌اي. شاک‌ويو‌تراپي باعث کاهش فعاليت انقباضي عضلات مي‌شود و مي‌تواند الگوي دردهاي عصبي ناشي از بيماري‌هاي مزمن را مختل کرده و اين دردها را تسکين دهد. اين خاصيت شاک‌ويو باعث کاهش قابل ملاحظه تونوس و اسپاسم عضلاني مي‌شود و تأثير زيادي در حذف درد نقاط ماشه‌اي (تريگر پوينت‌ها) دارد.
  • تسکین درد. پالس‌های امواج شاک‌ویو مستقیماً بر رشته‌های عصبی که سیگنال‌های درد را به مغز ما منتقل می‌کنند، تأثیر می‌گذارند. شاک‌ویو از طریق «مکانیسم کنترل دروازه درد» (Gate Control Mechanism) بر اینترنورون‌ها یا نورون‌های حدواسط در رشته‌های عصبی آلفا و بتا تأثیر می‌گذارد و از منتقل شدن سیگنال‌های درد جلوگیری می‌کند.

شرایط مورد انتظار در جلسه شاک‌ویو‌تراپی چگونه است؟


ابتدا معاینات و بررسی‌های لازم بر روی شما انجام می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که روش شاک‌ویو‌تراپی برای درمان عارضه خاص شما از ایمنی و کارآیی مناسبی برخوردار است. سپس متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ما، اجرای عمل شاک‌ویو‌تراپی را آغاز می‌کنند. در کلینیک ما از پیشرفته‌ترین سیستم‌های شاک‌ویو برای این عمل استفاده می‌شود که بیشترین کاربرد را در سطح جهان برای شاک‌ویو‌درماني دارند.

با صرف نظر از زمانی که برای آمادگی‌های قبل و بعد از عمل صرف می‌شود، مي‌توان گفت که خود عمل شاک‌ویو تنها در حدود 3 تا 5 دقیقه زمان می‌برد. در مواردی که روش شاک‌ویو‌تراپی با روش‌های فیزیوتراپی سنتی همراه می‌شود، سرعت بهبودی بیمار به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به طوری که اغلب بیمارانی که ما از ترکیب این دو روش برای آنها استفاده کرده‌ایم، از سرعت بالای بهبودی خود ابراز رضایت کامل داشته‌اند. پس از آنکه عمل شاک‌ویو‌تراپی به پایان رسید، شما زمان باقیمانده از جلسه درمانی خود را با متخصص طب فیزیکی خواهید گذراند. در این مدت، متخصص طب فیزیکی از درمان‌های دستی، حرکات ورزشی  و سایر روش‌های طب فیزیکی برای کمک به بهبودی سریع‌تر شما استفاده می‌کند. برای درمان بسیاری از دردها و ناراحتی‌ها در بیماران مختلف، تنها به 3 جلسه شاک‌ویو‌تراپی نیاز است، اما در صورتی که بیماری حالت مزمن یا پیشرفته‌ای داشته باشد، ممکن است برای دستیابی به نتایج کامل به تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد. اغلب بیمارانی که از روش شاک‌ویو‌تراپی استفاده می‌کنند، در حین اولین جلسه درمانی خود، علائم بهبودی و تسکین درد را احساس می‌کنند و غالباً روند بهبودی آنان در طی چند هفته بعد با سرعت بيشتري ادامه پیدا می‌کند.

آیا شاک‌ویو‌تراپی درد دارد؟


اغلب بيماران در زمان عمل شاک‌ويو‌تراپي، ناراحتي مختصري را احساس مي‌کنند، اما شدت آن خيلي زياد نيست و معمولاً براي اغلب بيماران به راحتي قابل تحمل مي‌باشد. از طرفي، اين ناراحتي فقط مربوط به زمان شروع عمل است، زيرا کمي بعد از اعمال شاک‌ويو، ناحيه محل عمل تا حدودي بي‌حس مي‌شود و درد و ناراحتي آن برطرف مي‌گردد. در ابتدا متخصص طب فيزيکي شدت امواج دستگاه را مطابق با راحتي و قدرت تحمل شما تنظيم مي‌کند و در ادامه، به تدريج شدت آن را زياد مي‌کند تا حتي‌المقدور باعث درد و ناراحتي شما نشود. شاک‌ويو‌تراپي به صورت هدف‌دار يک واکنش التهابي را در بافت‌هاي نرم موضع آسيب‌ديده ايجاد مي‌کند که ممکن است درد و ناراحتي خفيفي را در زمان بعد از عمل براي شما به دنبال داشته باشد. اين ناراحتي کاملاً طبيعي است و بيمار نبايد براي تسکين آن روي موضع محل عمل يخ بگذارد يا داروي ضدالتهاب مصرف کند. زيرا اين کار باعث اختلال در خاصيت درماني حاصل از اين واکنش التهابي مي‌شود و در نتيجه، کارآيي شاک ویو تراپی کاهش پيدا مي‌کند.

نرخ موفقيت روش شاک‌ويو‌تراپي چقدر است؟ آيا اين روش واقعاً کارآيي دارد؟


در حال حاضر، شاک ویو تراپی به عنوان یکی از روش‌های توانبخشی، که بیشترین تحقیقات علمی را به خود اختصاص داده است، در کلینیک‌های فیزیوتراپی به طور گسترده استفاده می‌شود و حجم تحقیقات مرتبط با آن هر ساله در حال افزایش است. اکثر تحقیقات انجام شده درباره شاک ویو تراپی، کارآیی بالای این روش درمانی را تأیید کرده و نرخ موفقیت آن در درمان بیماری‌های مختلف را بیش از 90٪ نشان داده است. برای اطلاع از هزینه شاک ویو تراپی، بهتر است به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتماس و مشاوره